maandag 30 december 2013

Amerikaan met 28 gram wiet op zak!

Vanaf aankomende donderdag 2 januari is het eindelijk zo ver. In Colorado wordt de eerste legale wiet in Amerika verkocht. Een bijzondere stap voor Amerika, aangezien het nu nog overal verboden is!
In Nederland zijn we al lange tijd gewend aan de vele coffeeshops op de straathoek. Veel overlast is er niet door de grote menigte blowers hier in Nederland. Hopen dat het in Amerika er net zo aan toe gaat. Dat het groene gras langzaam maar zeker over de hele wereld legaal verkocht gaat worden verbaast me nog niet eens zo zeer (aangezien het minder slecht is dan alcohol), maar in de grote hoeveelheid dat het verkocht wordt in Amerika. Daar verbaas ik me des te meer over.

28 GRAM! In Nederland krijg je maximaal 5 gram per keer. Maar zoals altijd moet Amerika weer alles in grotere porties. Je krijgt er dus ruim vijf(!) keer zoveel als hier. Ik weet niet waar deze maatstaven vanaf komen, maar ik verbaas me er toch behoorlijk over. 

3 opmerkingen:

  1. Allereerst de staat Wahington legaliseerde wiet als eerste of tegelijk met Colorado, dit moet ik even nazoeken.

    Uit kwantitatief onderzoek is gebleken dat Europa, tov Amerika een lagere pravalentie heeft wat betreft wietgebruik (respectievelijk 31,6 tov 49% ) Bron: http://www.emcdda.europa.eu/online/annual-report/2010/cannabis/3. Nederland zit in de middenmoot qua prevalentie Zo verwonderlijk is het dus niet dat het in grote hoeveelheden verkocht wordt.

    De 28 gram komen ongetwijfeld af van het feit dat ze met het imperial systeem werken ipv metrisch zoals hier. De "measure of quantity" is hier dan ook een Ounce welke 28,34 gram is. Vaak wordt er vekocht in 1/10th of an ounce = a dime, 1/8th (an eight of eightball) , a quarter etc.

    Hopelijk heb ik een en ander kunnen verduidelijken/aanvullen!

    Groeten Jakhals

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op 6 november zijn zowel de mensen in Colorado, alsook Washington ingestemd met wen referendum. In Colorado wordt in ieder geval vanaf 2 januari 2014 legaal wiet ter recreatie verkocht.

    Het is inderdaad een ounce, dus plusminus 28gram! Dat is de maximale hoeveelheid die er verkocht mag worden. Dan zijn wij (Nederlanders) misschien wel matige gebruikers, maar dan is 't evengoed nog steeds verwonderlijk dat er vijf maal zoveel verkocht wordt dan hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dadelijk superveel overdosissen :D

    BeantwoordenVerwijderen